اخبار و مصاحبه
شماره : 34194
۱۲:۴۰ ۱۳۹۲/۶/۲۱
حضرت امام (ره) عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان می‌کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به مردمی بودن امام اشاره و تصریح کرد: این خصلت موجب می‌شود در دوران رهبری عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان کند.

گروه سیاسی:

علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به مبانی قرآنی اندیشه‌‌های سیاسی امام خمینی(ره) پرداخت.

وی در مقدمه سخنان خود با بیان اینکه هر سنت و دانش سیاسی نیاز به یک بینش دارد، گفت: ما با انسان سرو کار داریم و هیچ کنش و روشی از بشر سر نمی‌زند، مگر پشتوانه بینشی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بینش، منش و نظام ارزشی هر چه کامل‌تر باشد دانش و سنت سیاسی اخذ شده از آن پویاتر است.

مدرس علوم سیاسی دانشگاه تهران به برخی از بینش‌های قرون اخیر اشاره کرد و افزود: نظام سیاسی کمونیستی قطعا یک نظریه مارکسیستی بعنوان پشتوانه دارد و نظام‌های دیگر نیز از این روش پیروی می‌کنند. اصولا هر نظام سیاسی یک نظریه سیاسی احتیاج دارد.

این پژوهشگر سیاسی با بیان این مطلب که امام خمینی(ره) یک راهبر و صاحب‌نظر سیاسی است، گفت: امام در راهبری خود موسس و کارگزار سیاسی محسوب می‌شود و این یک امتیاز است، زیرا بسیاری از رهبران و نظریه‌پردازان فاقد یکی از این دو مشخصه بوده‌اند.

وی در روشن کردن مطلب فوق بیان کرد: خواجه‌نصیر تنها یک کارگزار سیاسی است و افرادی که مشروطیت را ایجاد کردند به عنوان موسس شناخته می‌شوند، در غرب انگلس دکترین است و طرح عملیاتی می‌دهد و کسانی که نظام صفویه را ایجاد کردند، صاحب‌نظر سیاسی نبودند.

صدرا با بیان اینکه امام خمینی جامعیت فراگیری دارد، گفت: امام در عین اینکه یک تئوریسین است، دکترین ارائه می‌دهد، نظام سیاسی ایجاد می‌کند و رهبری آن را نیز به عهده می‌گیرد و در طول تاریخ به این جامعیت کمتر کسی را می‌توان یافت.

وی نقطه محوری و کانون شخصیت علمی و عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی را امامت و رهبری خواند و تصریح کرد: امام در اولین آثار خود نیز در پی هدایت مردم است، لذا حتی در عمیق‌ترین آثار خود نیز مسئله هدایت و آبادانی دنیا و آخرت مردم را جستجو می‌کند.

صدرا با بیان این مطلب که افرادی همچون خواجه‌نصیر درد را گفته و از درمان صحبت نکرده‌اند، افزود: امام خمینی(ره) در عین دانستن درد، نسخه شفا‌بخش نیز ارائه داد و این یک دید راهبردی در ایشان ایجاد کرد.

 صدرا:
امام در عین اینکه یک تئوریسین است، دکترین ارائه می‌دهد، نظام سیاسی ایجاد می‌کند و رهبری آن را نیز به عهده می‌گیرد و در طول تاریخ به این جامعیت کمتر کسی را می‌توان یافت

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به مردمی بودن امام اشاره و تصریح کرد: این خصلت موجب می‌شود در دوران رهبری عمیق‌ترین مباحث را با مردم به اندازه درکشان بیان کند، بطور مثال درتفهیم توحید به مردم، با زبان ساده دیانت را عین سیاست می‌داند و همه مردم با هر سلیقه‌ای آن را می‌فهمند.

صدرا در ادامه این گفت‌و‌گو به رابطه نظام امامت و ولایت‌فقیه پرداخت و گفت: امام (ره) در رویکرد اسلامی معتقد به رهیافت امامت، هدایت و لایت است که همان رهیافت شیعه در قیاس با خلافت اهل تسنن است که حکومت را صرفا مدیریت می‌دانند.

وی با بیان این مطلب که شیعه اساسا حکومت را رهبری می‌داند، تصریح کرد: رهبری شامل ولایت، علم و امامت است و ولایت‌فقیه سایه‌سار رهیافت امامت محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در توضیح سخنان خود ابراز کرد: ما به ولایت‌فقیه غیرمعصوم در زمان غیبت اعتقاد داریم و ولایت مطلقه فقه در زمان غیبت نیز به اندازه قدر مقدور است، یعنی به اندازه اجتهاد مجتهدین غیر‌معصوم و به قدر مقتضیات زمان و نسبی است اما از لحاظ بردی که ولایت‌فقیه در حاکمیت دارد، تفاوت با ولایت معصوم ندارد.

ادامه دارد...

خبرگزاری قرآنی

©2023 . All Rights Reserved